Google Trends چیست و چه کاربردی در Seo سایت دارد؟

مقدمه

گوگل از حوالی سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، سرویس google trends  را راه اندازی کرده است. این سرویس به نسبت سایر خدمات گوگل اوج و فرودهای زیادی را تجربه کرده. نام آن به شکلهای مختلف تغییر کرده، در مقاطعی سرویس آن غیرفعال بوده است.اما به هر حال google trends به شدت مورد استفاده‌ی کاربران در فضای مجازی قرار می‌گیرد. از طریق آدرس www.google.com/trends به این سرویس دسترسی پیدا می‌کنید.

Google Trends چیست؟

Google Trends یکی از امکانات تحت وب شرکت گوگل که بر اساس جستجو در گوگل ، میزان محبوبیت کلمات و عبارات کلیدی جستجو شده در موتور جستجوی گوگل را به نمایش می‌گذارد. Google Trends  به شما اجازه می‌دهد که محبوبیت کلید واژه‌های مختلف در طول زمان را ارزیابی کنید و برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب با دید بهتری عمل کنید. google trends کلیه سوالات شما را در مورد انتخاب کلمات کلیدی در کشورهای مختلف، شهرهای مختلف پاسخ می دهد و به شما آنالیز بسیار مناسبی در مورد مقایسه کلمات کلیدی می دهد.

چگونه با Google Trends کار کنیم؟

در زمان جست و جو در برنامه Google Trends شما می توانید چهار متغیر و پارامتر را انتخاب کنید. این فیلترگذاری‌ها کمک می‌کنند تا نتایج دقیق‌تری از میزان جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر به دست آورد. این چهار متغیر عبارتند از:

نوع جستوجو: می توانید نوع جستوجو خود را یکی از انواع جستجوی تصویر در گوگل (Google Image) – جستجوی اخبار (Google News) – جستجوی محصول (Google Shopping) – جستجو در یوتیوب انتخاب کنید.

مکان جغرافیایی: شما می توانید یک کشور را به صورت دلخواه انتخاب کنید یا با انتخاب گزینه worldwide جستوجو کلمه کلیدی را در کل دنیا بسنجید.

بازه زمانی جستوجو: می توانید یک سال مشخص یا یک بازه زمانی مشخص را انتخاب کنید مثلا; ۲۰۰۴ تا امروز – ۷ روز گذشته – ۳۰ روز اخیر – ۹۰ روز اخیر – ۱۲ ماه اخیر.

دسته بندی موضوعی:  این گزینه به شما امکان این را میدهد که موضوع انتخابی خود را در یکی از گروه های هنر و سرگرمی – اتومبیل و وسایل نقلیه – زیبایی و تناسب اندام – کتاب و ادبیات – تجارت و صنعت – رایانه و الکترونیک – مالی – غذا و نوشیدنی – بازی‌ها و مانند آن‌ها دسته بندی کنید.

علاوه بر این متغیر ها,  google trends عبارات دیگری را به نمایش میگذارد که با کلیک بر هر کدام اطلاعات جدیدی را در رابطه با کلمه ی جستوجو شده در اختیار ما قرار می دهد. که عبارتیند از :

Subregion: در صورتی که بر روی این دکمه کلیک کنیم، کشویی باز می شود. گزینه City  را انتخاب می کنیم تا متوجه شویم این عبارت کلیدی در کدام شهر بالاترین حد محبوبیت را دارد.

Related Queries: این عبارت ها معمولاً مرتبط با کلمه کلیدی انتخابی شما هستند. با کلیک روی این گزینه شما میتوانید کلمات را بر دو اساس Rising و Top دسته بندی کنید. دسته بندی جدول بر اساس Rising به این معنی است که می خواهید کوئری هایی که با رشد جستجو مواجه شده اند را مشاهده کنید. همچنین اگر گزینه Top را انتخاب کنید، می توانید محبوبترین کوئری های مرتبط را به ترتیب جستجو مشاهده نمایید.  نمایش این دو نوع دسته بندی با یکدیگر متفاوت است. در دسته بندی  Top، میزان محبوبیت بر اساس نمره بین ۰ تا ۱۰۰ نمایش داده می شود. اما در دسته بندی Rising  تنها شاهد میزان درصد رشد محبوبیت عبارت کلیدی هستیم.

Breakout: وقتی برای کوئری خاصی از این کلمه استفاده می شود به این معنی است که میزان محبوبیت این کلمه بیش از ۵۰۰۰% رشد داشته است.

نکاتی درباره google trends:

  • شما می توانید تا ۵ عبارت جستجو را در یک زمان با هم مقایسه کنید.
  • شما می توانید عبارت ها را در یک گروه جا داده و ۵ گروه را نیز با هم مقایسه کنید. هر گروه می تواند تا ۲۵ عبارت را در خود جای دهد.
  • میتوانید کلماتی را که بیشتر مورد کاربرد بوده اند و شکلی که کاربران بیشتر از آن استفاده میکردند را بدست آورد.
  • به هنگام هدف گیری جغرافیایی هرچه رنگ های موجود در نقشه پر رنگ تر باشند، به این معنی است که کلمه کلیدی انتخابی شما در آن منطقه محبوب تر است.

چگونگی استفاده از Google Trends برای SEO

شناخت مخاطب هدف: در واقع نتایج جستجوی گوگل، انعکاس دهنده علایق و سلیقه افراد مختلف است. بنابراین به عنوان یک بازاریاب محتوا شما می‌توانید با ایجاد یک درک درست از علاقه و سلیقه افراد مختلفی که به نوعی دنبال خدمات یا محصولات شما هستند، افراد بیشتری را به سمت خود بکشید.

انتخاب بهترین کلمات کلیدی: کلمات کلیدی را می‌توان از تاثیر گذارترین نکات برای بهبود رتبه سایت دانست.  Google Trends به راحتی بهترین کلمات کلیدی را متناسب با موضوع شما، معرفی می‌کند. بنابراین انتخاب مناسب کلمه کلیدی باعث می‌شود که سایت شما توسط گوگل به کاربران پیشنهاد شود و بازدید سایت افزایش یابد.

بهترین موضوعات را شناسایی کنید: انتخاب موضوع مناسب و محتوای با ارزش باعث می‌شود شما افراد را به سایت خود دعوت کنید و آن‌ها را در ارتباط با خود نگه دارید. بنابراین در این حالت شما کاربران وفاداری خواهید داشت که موجب پیشرفت بازدید سایت شما می‌شوند.

از لینک های داخلی استفاده کنید: زمانی که شما مقاله ای را برای کاربران خود می‌نویسید یادتان باشد که از لینک‌های داخلی استفاده کنید. این کار برای گوگل دارای ارزش زیادی است چرا که متوجه می شود شما علاوه بر محتوای خود، برای کاربران ارزش قائل هستید. هر گاه شما کلمه ای را جستجو می‌کنید google trends مقالاتی که می‌توانند به یکدیگر لینک داخلی داشته باشند را به شما پیشنهاد می‌دهد.

کسب و کار خود را آنالیز کنید: یکی از نکته‌های مهم این است که هر یک مدت یک بار روند پیشرفت کار خود را بررسی کنید. خدمتی به شما ارائه می‌کند که با استفاده از آن می‌توانید گزارشی دقیق از روند بهبود کار خود داشته باشید. برای این کار کافی است که شما اسم سایت خود را به آن بدهید و گزارش سایت خود را همراه با مقایسه با سایر سایت‌ها دریافت کنید. در گزارشی که شما از این ابزار دریافت می کنید، می‌توانید عبارتی که بیشترین جستجو داشته است را حتی در یک زمان خاص شناسایی کنید.

رقبای خود را بررسی کنید: با استفاده از ابزار Google Trends شما می‌توانید از نحوه عملکرد رقبای خود آگاه شوید. به عنوان مثال می‌توانید از رتبه آن‌ها آگاه شوید و ببینید چه خدماتی را به کاربران خود ارائه می‌دهند.
نیاز مناطق مختلف را با استفاده از کلمات کلیدی شناسایی کنید: Google Trendsاین امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا منطقه‌ای را مشخص کنید و از طریق کلمات کلیدی که به شما پیشنهاد می‌دهد، متوجه شوید که این منطقه به خصوص چه مطالبی را بیشتر جستجو می‌کند.

برای اینکه با صفر تا صد تکنیک های seo سایت اشنا شوید پیشنهاد میکنم روی لینک کلیک کنید.

عضویت در بلاگ

 

No Comment.