Landing Page چیست و چه کاربردی دارد ؟

 لندینگ پیج چیست؟

یک صفحه از وبسایت است که با استراتژی های بازاریابی و به صورت خاص برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری طراحی می شود. به عبارت دیگر لندینگ پیج یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در هر کمپین تبلیغاتی است که مستقل از هر یک از صفحات سایت با هدفی مشخص طراحی می شود . هدف لندینگ پیج مورد نظر می تواند معرفی محصول ، ثبت نام در یک رویداد، دانلود یا هر خدمت دیگری باشد که بخواهید از طریق آن صفحه به کاربران خود ارائه دهید .

هدف از طراحی لندینگ پیج چیست؟

تشکیل روابط تجاری

برندینگ

دریافت اطلاعات کاربران

افزایش مشتری, افزایش بازخورد و در نتیجه افزایش فروش

 

فواید داشتن لندینگ پیج

همانطور که در نمودار بالا که بر اساس مارکتینگ بنچ مارک از ۷۰۰۰ بیزینس که توسط hubspot تهیه شده است می بینید, هرچه تعداد لندینگ پیج ها برای کسب و کار های مختلف بیشتر شده است, حجم اطلاعات کسب شده توسط آنها نیز افزاییش یافته است.

علاوه بر اینکه لندینگ پیج ها در کسب اطلاعات مخاطبین, تبدیل آنها به مشتری و در نتیجه افزایش فروش بسیار کار آمد هستند; نقش بسزایی در افزایش سئو سایت دارند.

انواع لندینگ پیج

  Opt-In Landing Pages

برخلاف همه صفحات فرود، در این نوع لندینگ پیج صفحات هدر و فوتر وجود دارد و این نوع صفحات در جایی یا یک فرمی است که اصولا در تمام صفحات به چشم کاربران میخورد.

لندینگ پیج Lead generation

هدف از طراحی این نوع صفحات فرود جمع آوری اطلاعات بازدیدکنندگان سایت مانند نام و ایمیل آن ها می باشد و از طریق فرمی می توانید این اطلاعات را دریافت نمایید. معمولا ساختار صفحات فرود Lead Generation شامل یک فرم جهت وارد کردن اطلاعات کاربر است و توضیحاتی درباره خدماتی است که صاحب وب قصد دارد در ازای دریافت اطلاعات کاربر به صورت رایگان در اختیار وی قرار دهد.

لندینگ پیج Click through

در این نوع صفحات فرود فرمی قرار داده نمی شود, بلکه تمرکز این صفحه روی معرفی کسب و کار و محصول است و سعی بر این دارد تا بازدید کننده را از ارزشی که برای او خلق می کند آگاه کند. همچنین در گوشه کنار این صفحه دکمه و لینک هایی برای کلیک وجود دارد و محتوای این صفحه باید به گونه ای باشد تا بازدید کننده را قانع کند تا بر روی دکمه ها  لینک ها کلیک کند. در حقیقت، این نوع لندینگ پیج باعث افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری می شود.

اهمیت طراحی و ساخت لندینگ پیج

در طراحی و ساخت Landing Page مخاطب ما را دنبال نمی‌کند؛ بلکه پیام ما، جذابیت لندینگ پیج و یا نیاز خود را احساس می‌کند و سپس ما را دنبال می‌کند. وقتی بنر تبلیغات شما در سایت‌ها و یا دیگر شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام, تلگرام و … قرار می گیرد و بازدیدکننده روی آن کلیک می‌کند، بازدیدکننده بدون اینکه در گوگل جستجویی انجام دهد وارد صفحه موردنظر شما می‌شود بنابراین هیچ دید خاصی نسبت به سایت و صفحه شما ندارد برای همین صفحات فرود هم می‌تواند فرصتی باشد و هم نقطه ضعفی در سایت، پس باید در ساخت لندینگ پیج نهایت دقت را داشت تا به خوبی طراحی شود و بتوان با خوب جلوه دادن سایت به اهداف مورد نظر رسید چرا که دروازه افزایش بازدید و محصولات سایت هستند. مسلما اگر کاربری طراحی و ساخت صفحه لندینگ را بپسندد ترغیب بیشتری می‌شود که اطلاعات موجود در آن صفحه را بخواند و تصمیم می‌گیرد که در سایت بماند و جاهای دیگر را هم ببیند.
صفحه لندینگ می‌تواند هر صفحه‌ای از سایت باشد. انتخاب این صفحه به عهده خود شماست. بعضی‌ها صفحه اصلی را به‌عنوان صفحه لندینگ معرفی می‌کنند و بعضی‌ها یک صفحه خاص که مدنظر دارند.

 یک لندینگ پیج خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

گفتیم که لندینگ پیج‌ها بازدیدکننده را ترغیب می‌کنند که فعالیتی که می‌خواهیم را انجام دهد. فعالیت‌هایی مثل خرید، دانلود، ثبت‌نام در خبرنامه و … برای این کار لندیگ پیج باید قالب و عناصر خاصی داشته باشد. در کل بیشتر لندینگ پیج‌ها یا می‌خواهند از بازدیدکننده اطلاعات بگیرند (ثبت نام در سایت یا خبرنامه) یا می‌خواهند بازدیدکننده کاری را انجام دهید( خرید یا دانلود). در مورد اول ما به یک فرم نیاز داریم و در مورد دوم به یک دکمه CTA. درکنار این‌ها محتوا هم نقش مهمی در موفقیت این صفحه دارد.

داشتن یک عنوان جذاب: اولین چیزی که یم بازدید کننده بلافاصله بعد از ورود به لندینگ پیج مشاهده میکند عنوان یا همان تیتر اصلی است. پس عنوان باید به قدری جذاب و خلاقانه باشد که بازدید کننده را به جستوجو در صفحه و هدایت آن به صفحه اصلی سوق دهد.

داشتن یک زیر عنوان مناسب: زیر عنوان باید یک توضیح کامل, جامع, قانع کننده در عین حال کوتاه باشد. تا هم مخاطب در جریان هدف لندینگ پیج قرار گیرد و هم او را برای ماندن در صفحه تشویق کند.

توضیحات تکمیلی: اگر مخاطب هدف ایجاد صفحه شما را نفهمد سریعا پیج شما را ترک میکند. پس علاوه بر اینکه در عنوان و زیر عنوان باید دقت کافی را جهت جذب مخاطب داشته باشید, در توضیحات تکمیلی نیز باید بازدیدکننده را به پر کردن فرم و یا رفتن به سایت اصلی تشویق کنید. همچنین راجع به محصول یا خدمات خود توضیح دهید و بگویید قرار است چه چیزی را به دست آورند و چه مزایایی برای آن ‌ها دارد.

داشتم فرم دریافت اطلاعات کاربرپسند: در صفحات فرودی که برای دریافت اطلاعات از کاربر طراحی شده است، می‌توان فرم را به دو صورت طراحی کرد:

۱- فرم به صورت ساده در صفحه نمایش داده شود

۲- فرم پشت یک دکمه CTA باشد و با کلیک روی دکمه فرم نمایش داده شود

در طراحی فرم سعی کنید که اندازه فیلد‌ها و متن کوچک نباشد، تنها فیلدهای ضروری را قرار دهید و سعی کنید تعداد آنها کم باشد. همچنین بهتر است با استفاده از placeholder به کاربر نشان دهید در هر فیلد چه چیزی را باید بنویسید.

استفاده از تصاویر و ویدیو: مغز انسان تصاویر را بهتر از متون پردازش میکند. استفاده از تصاویر در لندینگ پیج تاثیر خوبی در جذب مخاطب دارد. تصاویر استفاده شده باید بزرگ, با کیفیت, بیانگر محصول یا خدمتی که در لندینگ پیج به آن اشاره کردید باشد. به کار بردن ویدیو تیز تاثیر به سزایی در تقویت رتبه بندی سئو دارد.

داشتن دکمه فراخوان یا call to action: دکمه‌های Call To Action مهم‌ترین بخش لندینگ پیج هستند و در بیشتر صفحات فرود دیده می‌شوند. درواقع CTA بخشی از متن صفحه ی فرود یا بنر های تبلیغاتی است که کاربر را ترغیب میکند تا بر روی آن کلیک کند و اقدام مورد نظر ما را انجام دهد. این دکمه‌ها معمولا به هدف اصلی مارکتینگ می‌رسند. در طراحی این دکمه باید دقت لازم را داشته باشید که از لحاظ رنگبندی, محل قرارگیری و … به گونه ای باشد تا کاربر را برای کلیک به روی آن تشویق کند.

ایجاد اعتماد: با قرار دادن نظرات دیگران نسبت به اینکه تا چه اندازه از سایت شما, محصولاتتان, خدماتتان و … راضی بوده اعتماد مخاطبان را جلب کنید.

دکمه به اشتراک گذاری در دیگر شبکه های اجتماعی: با قرار دادن ایکون به اشتراک گذاری, نرخ بازدید از لندینگ پیج افزایش می یابد.

نکاتی درباره لندینگ پیج

  • از قرار دادن هر لینک اضافه و navigation bar در صفحات فرود بپرهیزید. زیرا بازدیدکننده به آن صفحه آمده که یا فرم درخواستی را پر کند و یا پیشنهاد داده شما را ببیند. پس با قرار دادن هر مطلب اضافی باعث حواس پرتی بازدیدکننده می شوید.
  • طراحی لندینگ پیج باید متناسب با قصد و هدفتان باشد.
  • مطالب لندینگ پیج نباید کپی برداری از محتوای صفحه هات دیگر باشد.
  • از طراحی کردن لندینگ پیج شلوغ, پر از عکس و مطلب بپرهیزید و تلاش کنید طراحی ساده ای داشته باشد.
  • سعی کنید لندینگ پیجتان با تمامی دستگاه ها اعم از کامپیوتر, نوت بوک,موبایل, تبلت و … همخوانی داشته باشد تا کاربر با هر دستگاهی به صفحه شما دسترسی داشته باشد. این نکته در سئو سایت شما نیز اهمیت زیادی دارد.

تفاوت لندینگ پیج و صفحه اصلی سایت

همان طور که می دانید مهم ترین هدف صفحه اصلی سایت معرفی خدمات و ارائه اطلاعات شرکت یا برند شما می باشد در حالیکه هدف یک لندینگ پیج آن است که کاربران را به انجام عملی خاص ترغیب نمایید ؛ بنابراین لازم نیست عناصر اضافه ای در این صفحه قرار دهید و تمرکز کاربر را بگیرید .

دو ویژگی اصلی یک لندینگ پیج:

در یک لندینگ پیج دو نکته حائز اهمیت است : لندینگ پیج تنها هدفی خاص را دنبال می کند و در این صفحه ، فرآیند تبدیل کاربر به مشتری تنها از طریق یک دکمه انجام می شود .

با توجه به این دو نکته تفاوت لندینگ پیج و صفحه اصلی سایت روشن تر شده و در می یابیم که در هوم پیج سایت خود می توانید چند هدف را دنبال کنید و به صفحات مختلفی لینک دهید در حالیکه در یک لندینگ پیج این گونه نخواهد بود .

عضویت در بلاگ

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *