SEO چیست و برای بهینه کردن سایت چه باید کرد؟

SEO چیست؟

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که به معنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است. SEO مجموعه ای از تکنیک ها, دستورالعمل ها واستراتژی هایی است که در طراحی سایت و تولید محتوا به کار می بریم تا رتبه سایت در کلمات کلیدی خاص بهبود یابد و افزایش بازدیدکننده و در نتیجه رونق کسب کار را به همراه داشته باشد. فاکتورهای زیادی در سئو سایت شما تاثیرگذارند، از کلمات به کار رفته در متن و محتوا تا لینک‌های ورودی به سایت شما از سایت‌های دیگر.

چرا SEO برای سایت ها اهمیت دارد؟

تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکننده زیاد از طریق گوگل می تواند موفقیت هر شرکتی را تضمین کند. اکثر کاربران اینترنتی صفحات مورد نظر خود را از موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، یاهو و … پیدا می کنند.  از این‌رو سئو مناسب, کلید شما برای رسیدن به بازدید بیشتر است. سئو به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را شناسایی کرده، زمینه فعالیت شما را بفهمد و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط سایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان دهد; در نتیجه باعث افزایش بازدید از سایت شما می شود.

اهداف SEO چیست؟

هدف اصلی و نهایی سئو کمک به وبسایت‌ها برای رسیدن به رتبه بالاتر در موتورهای جستجو است. این کار باعث افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی در سایت است. هر چقدر افزایش نرخ کلیک بیشتر باشد، مطابق الگوریتم‌های موتورهای جستجو حرکت می‌کند و باعث رسیدن به جایگاه و رتبه بالاتری در میان نتایج جستجو خواهد شد.

به طور کلی SEO اهداف زیر را دنبال می کند:

  • در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.
  • باعث ایجاد برند می شود.
  • باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.
  • باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
  • باعث افزایش فروش محصولات و ارائه خدمات خواهد شد.
  • بهترین ابزار برای تبلیغات است.

 

SEO داخلی سایت چیست ؟

منظور از سئوی داخلی، بهینه‌سازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو، با هدف رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش ترافیک سایت است. سئو درون صفحه به کنترل مستقیم کدها یا محتویات وبسایت شما شامل متن، تصویر، پیوند و … مرتبط می‌شود؛ به طور کلی هر چیزی که در سایت خود بارگذاری می‌کنید مربوط به سئو درون صفحه می‌شود. هر گونه تغییری را که شما در محتویات سایت خود ایجاد می‌کنید در نتایج جستجو تاثیرگذار خواهد بود. در اینجا چند تکنیک برای افزایش seo داخلی سایت را با هم بررسی میکنیم.

ساختار URL استاندارد برای تمامی صفحات سایت: یکی از بخش‌هایی که گوگل به آن توجه می‌کند، آدرس صفحات مختلف سایت است. تجربه نشان داده است که هر چقدر که این آدرس کوتاه‌تر، خواناتر و با موضوع محتوای شما مرتبط باشد، تاثیر بهتری روی سئو دارد.

انتخاب عنوان و متاتگ های مناسب:  عنوان سئو همان عبارتی است که در صفحۀ نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. برای اینکه عنوان سئوی جذابی داشته باشید سعی کنید کلمه کلیدی هدف را در ابتدای عنوان سئو  صفحه قرار دهید و سپس جزیئات را اضافه کنید, تعداد کاراکتر ها را کمتر از ۵۵ کاراکتر انتخاب کنید, عنوان اصلی را داخل تگ H1 و عناوین اضافی را داخل H2 قرار دهید.

بررسی کلمات کلیدی: تحقیق کلمات کلیدی یعنی اینکه بررسی کنیم و ببینیم مخاطبان هدف ما در اینترنت به دنبال چه چیزهایی هستند و برای رسیدن به آن‌ها چه کلماتی را جستجو می‌کنند.

رعایت ساختار فنی سایت به صورت استاندارد: هنگام تولید محتوا ساختار را در نوشته‌هایتان رعایت کنید. این کار هم گوگل را برای خواندن مطلبتان بهتر راهنمایی می‌کند و هم کاربران را.

بهینه‌سازی انکرتکست‌ها: کلمات و کاراکترهای موجود در یک متن که به سایت یا متنی دیگر لینک می شوند را انکر تکست می گویند. برای بهینه کردن انکر تکست ها از کلمات کلیدی در آن ها استفاده کنید و آن ها را مرتبط با موضوع صفحه لینک کنید.

بهینه سازی توضیحات متا: منظور از توضیحات متا یا متا دیسکریپشن متنی است که برای نمایش داده شدن در قسمت توضیحات گوگل نوشته می‌شود. . سعی کنید خیلی ساده و راحت، طوری که هم گوگل متوجه شود و هم کاربر مقصود و کلیات محتوای صفحه را بفهمد، توضیحات متا را بنویسید.

ساختار لینک داخلی: لینک سازی در بخش سئوی داخلی سایت به دو دسته تقسیم می‌شود:

۱-لینک دهی به سایر مطالب یا محصولات وب‌سایت خودتان: چون این کار باعث می‌شود کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند و به گوگل این پیام را برسانند که سایت شما را دوست دارند، پس این فرایند به طور خود به خود باعث افزایش بازدید سایت شما می‌شود.

۲-لینک دادن به وب‌سایت‌های خوب دیگران: با این کار به گوگل نشان می‌دهید که محتوای صفحۀ شما مرتبط با آن صفحۀ خوبی است که لینک کرده‌اید و شاید حتی این پیغام را به گوگل برسانید که مطلبی کامل‌تر از نوشتۀ رقیب تولید کرده‌اید.

سرعت بارگزاری سایت: سرعت بارگذاری صفحات سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. کاربران وقت کمتری روی سایت‌های کُند می‌گذارند و با بستن زودهنگام صفحه به گوگل می‌فهمانند که این سایت خوب نیست.

بهینه سازی تصاویر سایت: پیرو نکته قبلی با بهینه کردن حجم عکس‌ها می‌توانید به بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت کمک کنید. نکتۀ دیگری که در خصوص بهینه سازی تصاویر سایت وجود دارد، انتخاب نام مناسب برای آن‌ها و استفاده از تگ Alt است. تگ Alt به موتورهای جستجو کمک می‌کند متوجه موضوع عکس و ارتباط آن با متن شوند.

طراحی واکنشگرا یا ریسپانسیو بودن سایت: ریسپانسیو بودن سایت به این معنی است که وقتی صفحه را کوچک و بزرگ می‌کنید، یا در دستگاه‌های دیگری مثل موبایل و تبلت آن را باز می‌کنید، ساختار ظاهری آن بهم نریزد. سایت‌هایی که ریسپانسیو یا همان واکنش‌گرا نباشند به جایگاه‌های پایین‌تر نتایج گوگل نزول خواهند کرد.

SEO خارجی سایت چیست؟

به فعالیت هایی که خارج از سایت جهت بهبود رتبه سایت در گوگل صورت می گیرید، گفته میشود. این فعالیت ها شامل لینک سازی و فعالیت در شبکه های اجتماعی می شود. در اینجا چند تکنیک برای seo خارجی ارائه میکنیم:

مشارکت در شبکه های اجتماعی: شبکه هایی از قبیل فیسبوک, اینستاگرام, گوگل پلاس, لینکدین و دیگر شیکه های اجتماعی بهترین رسانه‌ها برای ارتقا سایت شما هستند. وقتی که وب‌سایت یا بلاگ خود را در یک سایت یا شبکه اجتماعیمعروف نشانه‌گذاری می‌کنید، ترافیک بیشتری را به دست خواهید آورد.

استفاده از سیستم های وبلاگ دهی: وبلاگ ها همیشه برای گوگل و سایر موتورهای جستجو ارزش و اهمیت خاصی داشتند و یک منبع بسیار خوب برای لینک دهی به سایت شما می باشند. شما می توانید در سیستم های وبلاگدهی عضو شوید و شروع به تولید محتوا کنید و در هر مقاله ای که در وبلاگتان نوشته میشود لینک های طبیعی به صفحات سایتتان بدهید.

سئوی محلی: سئو محلی یا  local seo روند بهینه سازی وی سایت شما برای بهبود جایگاه در نتایج وابسته به محل جغرافیایی کاربران است. سئو محلی یکی دیگر از تکنیک های بهینه سازی خارجی سایت می باشد که تاثیر خوبی دارد. گوگل مکان جغرافیایی افراد و سوابق جستوجوی آنها را در نظر گرفته و نتایج خود را بر این اساس بازچینی می کند.

عضویت در انجمن ها: انجمن ها سیستم هایی هستند که کاربران درون آن عضو می شوند و برخی سوالات و مشکلات خود را در رابطه با موضوعی معین مطرح کرده و برخی هم پاسخ آن ها را می دهند. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید ترافیک بالایی جذب کنید، شرکت در این پرسش و پاسخ ها است. به سایت‌های پرسش و پاسخِ پربازدید و معتبر رفته و سوالات مرتبط با کسب‌وکار یا وب‌سایت خود را جستجو کنید. به سوالات پاسخ واضحی داده و لینک سایت خود را برای اطلاعات بیشتر قرار دهید.

 

تاثیر رفتار کاربران بر SEO سایت

الگوریتم های جدید گوگل تلاش میکنند تا رفتار کاربران هنگام جستجو را آنالیز کرده و متناسب با همان رتبه بندی نتایج را بهینه کنند. هر زمان کاربر عبارتی را در گوگل جستجو میکند و یک یا چند نتیجه موجود در پیشنهادات گوگل را انتخاب خواهد کرد. گوگل به انتخاب کاربران توجه زیادی خواهد کرد. بعنوان مثال اگر یک سایت در رتبه پایینی از نتایج گوگل باشد ولی کاربران زیادی بر روی آن کلیک کنند گوگل جایگاه این سایت را بهبود خواهد داد. علاوه براین زمان حضور کاربران در یک سایت برای گوگل اهمیت ویژه ای خواهد داشت.هرچه کاربر مدت زمان بیشتری را در یک سایت سپری کند گوگل اینجور آنالیز میکند که کاربر به آن سایت علاقه دارد در نتیجه جایگاه آن را بهتر می کند.

انواع SEO سایت

سئو کلاه سفید: شامل کلیه تکنیک ها و روشهای استانداردی است که با توجه به آپدیت و اطلاعیه های گوگل موجب جریمه نمی شوند. این روش باعث رشد مداوم سایت شما و افزایش بازدید سایت و محبوب شدن سایت نزد موتور های جست و جو گر میشود.و به سایت شما هیچ خسارت و ضرری نیز وارد نمیکند. بهترین و موثرترین روش برای سئو کردن می باشد. روش های که برای سئو  کلاه سفید استفاده میشود همان روش های سئو  داخلی سایت است.

 

سئو کلاه سیاه: این روش نه تنها باعث محبوب شدن سایت نزد موتور جستجوگر نمیشود، بلکه باعث انتقال به لیست سیاه و باعث جریمه شدن سایت میشود و آن سایت به عنوان متقلب و دزد نیز محسوب میشود و اعتبار سایت نزد موتور جستجوگر از بین خواهد رفت ؛ یکی از روش هایی که در سئو کلاه سیاه از آن استفاده میشود، اضافه کردن بیش از اندازه کلمات کلیدی به سایت میباشد. شاید سایت پیشرفت کند و آمار بازدید زیاد شود ولی این پیشرفت به صورت دائم نیست بلکه مدتی محدود سایت شما پیشرفت میکند و پس از آن سایت شما افت میکند.

 

سئو کلاه خاکستری: در استراتژی سئو کلاه خاکستری بیشتر با استفاده از راهکارهای سئو کلاه سفید کار سئو انجام می شود ولی برای سرعت بخشیدن به روند رو به جلو سایت، از روشهای سئو کلاه سیاه به شکل محدود اما زمانبندی شده و با دقت انجام می شود. از روش های متداول برا ی سئو کلاه خاکستری لینک سازی به صورت آگهی, ساخت اکانت های مختلف در شبکه های اجتماعی و قرار دادن لینک سایت در آنها,استفاده از دامنه های منقضی شده , … .

 

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

بسیاری از شرکت‌ها و متخصصین سئو اعتقاد دارند که استفاده از لینک‌های معتبر می‌تواند در سئو سایت موثر باشد. در واقع لینک‌های که در شبکه های اجتماعی هم‌چون فیس بوک، اینستاگرام ، توئیتر، لینکدین، گوگل پلاس و یوتیوب اشتراک گذاری می کنید به موتورهای جستجوگر کمک می‌کنند تا بدانند که وب سایت شما معتبر است و چه کلمات کلیدی در آن وجود دارد.

شبکه های اجتماعی به عنوان موتورهای جستجوگر شناخته می‌شوند. امروزه مردم برای جستجو تنها از موتورهای جستجوگر مشهور مانند گوگل استفاده نمی‌کنند. آن‌ها از شبکه های اجتماعی هم برای پیدا کردن مطالب مورد نظرشان استفاده می‌کنند. بنابراین در هنگام ساخت صفحه و پروفایل کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی باید به تولید محتوا و کلمات کلیدی بیشتر توجه کنید .

بهینه کردن سایت های تک صفحه ای

سئو و بهینه سازی سایت های تک صفحه ای همواره یکی از مسائلی است که نیازمند داشتن اطلاعات کافی در این زمینه می باشد. ساختار تک صفحه ای این وب سایت ها سبب می شود که شما نتوانید بیش از یک یا دو کلمه کلیدی را برای وب سایت خود هدف قرار دهید. با وجود همه این مشکلات با استفاده از روش های درست، می توانید سایت های تک صفحه ای را بهینه کنید. در اینجا ما چند نکته کلیدی را برای بهینه کرده سایت های تک صفحه ای به شما معرفی میکنیم:

مشخص کردن بخش محتوا: همونطور که میدونید سایت های تک صفحه ای در همان صفحه نیز به چندین قسمت تقسیم میشوند; بنابراین مطالب را در بخش های مختلف محتوایی که هر کدام حاوی یک موضوع مشخص است، گروه بندی کنید. یک کلمه کلیدی واجد شرایط برای هر بخش معرفی کنید و براساس آن بهینه سازی را انجام دهید.

استفاده از محتوای تازه: یکی دیگر از عوامل موثر در سئو استفاده از محتوای جدید و تازه هست ، هر چه سایت شما به روز تر باشد در نتیجه سئو شما و تعداد دفعات خوانده شدن سایت شما توسط گوگل نیز بیشتر میشود .

استفاده از انکرلینک ها: لینک Anchor اجازه می دهد تا کاربر به بخش محتوای خاص در همان صفحه هدایت شود. لینک لنگر را برای تمام بخش های محتوا ایجاد کنید و از تطبیق کلمات کلیدی در در متن Anchor استفاده کنید.

اضافه کردن تگ H1 به ازای هر بخش محتوایی: استفاده از چندین تگ H1 در یک تک صفحه, میتواند یک جدایی در محتوا را نشان دهد و این باعث میشود که صفحه شما قابل خواندن و جستوجو باشد. همچنین فرصتی برای بهینه سازی کلید واچه های بیشتر را ارائه می دهد.

 

عضویت در بلاگ